aug 292014
 

Att kontrollera själv

Om din anslutning mot Vitec Komplett/Driftsservice är långsamt/segt kan orsaken vara flera. En sämre uppkoppling till Internet, långa svarstider på din uppkoppling, andra slowprogram/bakgrundsprocesser som körs vid sidan om Vitec Säljstöd eller en hårt belastad server hos Vitec.

Börja med att kontrollera följande:

  1. Har du genomfört prestandainställningen som nämns i guiden nedan?
  2. Upplever hela kontoret att det går långsamt/är problem? Frågan behöver ringas in för att se om det är ett allmänt problem eller i din dator/uppkoppling
  3. Vilken anslutning sitter du/kontoret på? Ett bra sätt att kolla både sin hastighet ner och till internet är via www.bredbandskollen.se
  4. Om datorn är ansluten via trådlös anslutning (Wifi), testa att köra med en nätverkskabel. Det finns mycket som kan störa en wifi signal
  5. Är det i något speciellt moment som programmet känns långsamt? Kalender? Intag? Objektregistrering? Bilder? Vitec behöver denna uppgift för att kunna felsöka.
  6. Har Säljstöds körts på ett annat nätverk, exempelvis hemma. Är det samma resultat?

Ovanstående är frågor som Vitec kundservice kommer att ställa dig vid en eventuell felanmäl. För snabb hantering är det därför bra om du kan börja att testa ovanstående fem punkter innan du ta kontakt med Vitec kundservice.

Optimera prestanda

1413827677_BeOS_stopDETTA BÖR SAMTLIGA GÖRA!

Det finns en inställning i din dator som du kan kontrollera och som hos en del kunder förbättrat prestandan direkt. Detta bör samtliga våra komplettanvändare göra för att få en bättre användarupplevelse. Även fast du använder en annan webbläsare som Chrome, Opera, Firefox och Safari så bör du göra denna prestandainställning.

Gör så här:

Har du uppdaterat till Windows 10 klickar du här istället!

I Internet Explorer, öppna menyn Verktyg och sedan på Internetalternativ.

Åtgärder vid långsam koppling Vitec Komplett

Välj fliken Anslutningar. Klicka på knappen LAN-inställningar.

Åtgärder vid långsam koppling Vitec Komplett

Avmarkera ”Automatisk identifiering av inställningar”.

Åtgärder vid långsam koppling Vitec Komplett

Bekräfta med OK

 

Alternativ komplettering

Microsoft har även släppt en hotfix som Microsoft själva sett kan påverka alla system som kommunicerar på liknande sätt. Därför rekommenderas du att även ladda ner filen manuellt själv från Microsofts hemsida. Men bara om du fortfarande upplever problem. Fungerar allt som det skall bör du inte installera Microsofts hotfix. Klicka på respektive länk som passar ditt operativsystem. Observera att filerna endast gäller om du har ett 64 bitars system. (Dom flesta har 64 bitars).

Windows 7 eller Windows Server 2008 R2

Hotfix 1 Windows 7 64-bit :WebClient-tjänsten kraschar

Hotfix 2 Windows 7 64-bit :Cache-filer tas inte bor

Windows 8 eller Window Server 2012

Hotfix 1 Windows 8 64-bit :Långsam prestanda när du ansluter

 Om länkarna inte laddar som dom skall, prova öppna i en annan webbläsare. Ex. Explorer.